voeding

Hét geheime wapen voor optimale hydratatie tijdens de marathon: een rietje!

Update: 12 mei 2026 om 13:34
Redactiestagiair

Getty Images

Getty Images

Bij het lopen van een marathon kom je op het parcours langs veel waterposten. Huffend en puffend passeer je de wandelaars die langs de tafel staan om je handen aan zo'n klein papieren bekertje te krijgen. Als je hem dan eenmaal te pakken hebt is het nog een kunst al het water netjes in je mond te krijgen.

Klinkt dit bekend? Dan kan een rietje nog wel eens de oplossing voor je zijn.

Drinken tijdens het hardlopen

Je bent niet de enige die struggled met het drinken van water tijdens het hardlopen. Bij velen werkt het goed om het bekertje dicht te knijpen aan de bovenkant om zo een soort tuutje te maken om uit te drinken. Maar ik eindig toch altijd weer met meer water in mijn nek dan in mijn mond. En die paar slokjes water maken nou net het verschil. Vooral als je net zoals ik veel zweet tijdens het lopen. Daarom besteed ik iets meer aandacht aan mijn hydratatie tijdens een belangrijke wedstrijd.

Nu is er ook nog de optie zelf water mee te nemen door middel van een hydratatie vest, maar dat komt ook met zijn nadelen. Namelijk het meedragen van een liter water tijdens het hardlopen. Dus voordat je raar opkijkt van het idee van een rietje meenemen naar je volgende wedstrijd, leg ik het even uit. 

Het rietje

Tijdens de laatste wedstrijd heb ik een goede poging gedaan om de bekertjes te knijpen aan de bovenkant en netjes in mijn mond te gieten. Maar ik eindigde toch weer met een nat shirt en te weinig hydratatie aan het einde van de race. De laatste stop ben ik maar gaan lopen bij het waterpunt om het veilig te spelen en zeker te weten dat ik genoeg water binnenkreeg. Maar zit jij achter een persoonlijk record aan, kunnen de paar seconden wandelen en stoppen je nog wel eens in de weg gaan zitten. Dus ben ik tegen het idee aangelopen om een rietje mee te nemen naar mijn volgende wedstrijd. Elaine Estes uit Philadelphia gebruikte een rietje toen ze zich kwalificeerde voor de olympische marathon Trials tijdens de CIM in 2023. Ik stond er open voor, vooral omdat ik wist dat het iemand van zo'n hoog niveau had geholpen. In het ergste geval, dacht ik, kon ik het rietje altijd nog weglaten en bij de waterposten weer gaan wandelen.

Bij elk waterpunt pakte ik met de ene hand een rietje uit mijn riem en met de andere hand een beker. Zo kon ik snel het water opdrinken, het rietje gemakkelijk terug in mijn riem stoppen en verder lopen. Verrassend genoeg kon ik mijn hand met de beker stabiel goed houden. Ik hoefde niet alleen niet te stoppen, ik vertraagde nauwelijks, zelfs niet toen de warme zon in de laatste kilometers zijn tol eiste.

Ik snap dat de methode met het rietje misschien vreemd klinkt. Sommige mensen hebben geen problemen met het knijpen van de beker of geven er de voorkeur aan om een ​​bidon mee te nemen. Je ziet het niet vaak bij andere hardlopers, maar ik vind het prettig dat je een rietje bij de hand hebt. Je kunt het makkelijk meenemen en het is goedkoop.

Dus als je wanhopig naar een oplossing zoekt, pak dan gewoon een rietje. Dat zou je hydratatieprobleem nog wel eens kunnen oplossen.

Volg je Runner's World al op Instagram, TikTok, Strava en Facebook?