Op ramkoers: Strava sleept Garmin voor de rechter en roept op tot verkoopverbod

Update: 6 oktober om 14:06
Redacteur

© Getty Images

Strava sleept Garmin voor de rechter en eist verkoopverbod

De samenwerking leek jarenlang vanzelfsprekend, maar nu liggen Strava en Garmin met elkaar in de clinch. Strava heeft zijn trouwe partner zelfs aangeklaagd wegens patentinbreuk. Wat betekent dat voor jou als sporter?

Voor veel Garmin-gebruikers is het een bekend ritueel: je zet je horloge stil, slaat je loopje op en opent je telefoon - waarop je na een paar tellen al een melding van Strava krijgt dat je loopje is geüpload. Je ziet meteen je afstand, tijd, tempo, hartslag - maar vaak ook de tijd die je op een bepaald segment hebt gelopen. Je Garmin levert de data aan en Strava doet er vervolgens leuke dingen mee. 

Maar die wisselwerking wankelt. Strava heeft Garmin voor de rechter gesleept en beticht de horloge-gigant van ordinair jatwerk. Patenten zouden worden geschonden en hun API-regels zouden oneerlijk zijn. Een technische discussie zou je denken, maar daaronder ligt een machtsstrijd over wie de baas is over jouw trainingsdata.

De kern van de ruzie: segmenten en heatmaps

De aanklacht draait om twee functies die Strava groot maakten:

  • Segmenten: groot geworden in de wielerwereld, maar ook niet meer weg te denken voor hardlopers. Virtuele stukken weg waarop je jouw tijden met andere sporters kan vergelijken.
  • Heatmaps: op de kaart kun je zien waar in jouw omgeving het meest wordt gelopen. Ideaal als je een rondje wil plannen in een nieuwe omgeving. 

Volgens Strava heeft Garmin deze functies zonder toestemming overgenomen in zijn eigen platform Garmin Connect en zelfs verder uitgebouwd in Connect+, de nieuwe premiumdienst van Garmin met AI-trainingsadvies. Strava noemt dit een directe inbreuk op hun patenten en ‘het kopiëren van de ziel van Strava’. Garmin heeft nog niet publiek gereageerd.

‘Onrechtmatige reclame’ de druppel voor Strava

Twee bedrijven die elkaar zo goed aanvullen en elkaar nu ineens in de haren vliegen. Waar is het misgegaan? Deze zomer introduceerde Garmin nieuwe richtlijnen voor ontwikkelaars die gebruikmaken van hun data. Een daarvan: op elk kaartje of statistiekje dat afkomstig is van een Garmin-apparaat, moet voortaan het Garmin-logo zichtbaar zijn.

Klein bier op het eerste oog, maar Strava besloot er tegenin te gaan en noemde het “onrechtmatige reclame” met data die in feite van de gebruiker is. Aan de nieuwe regels moet Strava uiterlijk 1 november voldoen, anders verbreekt Garmin de koppeling met de derde partij. Dat zou dus betekenen dat je loopjes niet langer automatisch uploaden naar Strava.

Verkoopverbod in de VS

Dat Strava dit niet lichtzinnig opneemt, blijkt wel uit de eis van Strava. Zij willen een verkoopverbod in de VS voor alle Garmin-producten die de omstreden functies bevatten. Dat zou niet alleen de software van Garmin Connect raken, maar ook vrijwel alle hardloophorloges.

Volgens Strava heeft het bedrijf maanden geprobeerd het geschil informeel op te lossen, maar zonder succes. “We zijn niet van plan iets te doen dat gebruikers raakt,” zegt Strava in een verklaring, “maar Garmin wees herhaaldelijke pogingen tot overleg af.”

Kans van slagen klein

Volgens tech-analist DC Rainmaker is de juridische kans van slagen klein. De functies bestaan al jaren, en Strava heeft mogelijk te laat gereageerd om nog aanspraak te maken op volledige patentbescherming. Toch kan de zaak verstrekkende gevolgen hebben, vooral als de rechter Garmin verplicht tot aanpassingen of licentiebepalingen.

Het idee van een segment is natuurlijk lastig te patenteren en ook heatmaps zijn niet exclusief aan Strava voorbehouden. Alltrails heeft ze deze zomer bijvoorbeeld ook geïntroduceerd voor hun betalende gebruikers.

Wat betekent dit voor jou als sporter?

Voorlopig verandert er niets. Je loopjes worden nog steeds automatisch geüpload naar Strava en je doet nog altijd mee om alle segmentjes. Dit is vooral een Amerikaans conflict en wordt op de man gespeeld in plaats van op de gebruiker. 

Toch is dit een zaak om in de gaten te houden. De uitspraak kan bepalen wie er in de toekomst allemaal met jouw data producten mogen bouwen. Garmin lijkt steeds meer rechten naar zichzelf toe te trekken en kan daar niet langer een partij als Strava bij gebruiken. We blijven de zaak voor je volgen.

Volg je Runner's World al op InstagramTikTokStrava en Facebook?