Jony Oosterbos over viraal gaan met hardlopen: ‘Wil niet dat mijn TikTok een reclamebord wordt’

Update: 15 juni om 07:29

Jony Oosterbos is een van de bekendste hardlopers op sociale media, door zijn enthousiasme, de dragon pistol squat en die keer dat hij tegen een lantaarnpaal knalde. Wij spraken hem over zijn leven als bekende loper.

Credits: Mari Durieux

Credits: Mari Durieux

Jony Oosterbos is misschien wel een van de bekendste hardlopers op sociale media. Niet vanwege zijn snelle tijden - al liegen die er niet om - maar vanwege zijn opvallende verschijning. Dagelijks plaatst hij een hardloopvideo van hemzelf op zijn TikTok en Instagram met een aanstekelijk enthousiasme. Je kent hem van termen als 'Draakie!' en 'Gelletje!', maar je kan hem ook kennen als die jongen die vol op een lantaarnpaal liep en viraal ging. Wij spraken hem over zijn hardlopen en zijn sociale media. 

‘Dat is het mooie van hardlopen’

Als kind deed Jony al aan atletiek, maar zijn volwassen loopleven begon toen zijn neef hem in 2019 vroeg om mee te doen aan een lokale 10 kilometer. Hij liep hem in 50 minuten. 'Een tempo waarop ik vandaag de dag een rustige duurloop doe, haha. Dat vind ik ook het mooie aan hardlopen: je krijgt terug wat je erin stopt.' Jony was dus al hardloper voordat hij begon met filmpjes maken op social media. 'Toen ik vorig jaar een video plaatste op TikTok terwijl ik aan het hardlopen was, kreeg ik al snel veel volgers, likes en reacties. Nogsteeds vind ik het heel bijzonder als een video over de miljoen keer bekeken is, onbekenden mij aanmoedigen tijdens een wedstrijd of als ik word herkend op straat. Laatst was ik mij aan het voorbereiden op een wedstrijd, toen een groep kinderen aan mij vroeg of ik de dragon pistol squat voor hen wilde doen.

Draakie

Jony wordt ook wel Draakie genoemd. ‘TikTok-video’s waarbij ik deze moeilijke oefening doe gaan altijd viraal. Daarom is ‘draakie’ ook mijn bijnaam op social media. Het is natuurlijk niet de meest ideale oefening tijdens een wedstrijdvoorbereiding, maar ik doe het met liefde. Ik ben nu eenmaal die hardloopjongen van TikTok.’

https://www.instagram.com/p/DIoDCR_vBsK/

Bram deed met Jony een lange duurloop van Leiden naar Den Haag. Daarna leerde Jony Bram de dragon pistol squat. Hoe dat ging? Oordeel zelf…

Hij is ook meer dan alleen “die hardloopjongen”. ‘Ik weet zeker dat veel van mijn volgers niet weten dat ik, naast al dat hardlopen, ook fulltime hovenier ben. Op TikTok praat ik alleen maar over hardlopen en ik voel de behoefte niet om mijn privéleven of werk ook nog te delen. Het is een fysiek zware baan en ik ga dan ook direct hardlopen zodra ik vrij ben. Als ik eerst neerplof op de bank in een warm huis, is de motivatie ver te zoeken.

Geen reclamebord

Hoewel hij geregeld aanbiedingen krijgt van grote merken, blijft hij selectief. "Ik zou misschien wel minder kunnen gaan werken als ik mijn sociale media strategischer aan zou pakken. Laatst werd ik nog benaderd door een grote supermarktketen, maar ik sla deze aanbiedingen bijna altijd, want ik wil niet dat mijn TIkTok een reclamebord wordt voor een merk. Alleen als ik 100 procent achter een merk sta, deel ik er iets over. Liever gebruik ik mijn bereik voor goede doelen." Zo loopt hij in oktober de marathon van Eindhoven voor KiKa.

Lantaarnpaal

Viraal gaan heeft ook een keerzijde. ‘Eind vorig jaar knalde ik tijdens het hardlopen met mijn hoofd tegen een lantaarnpaal. Ik was een video aan het opnemen en omdat het al donker was had ik de flits aan waardoor ik de paal niet zag. Die video (bijna 16 miljoen keer bekeken op Instagram) ging compleet viraal en de week daarna werd ik veel herkend, omdat ik zo’n grote bult op mijn hoofd had. Dat was wel even vervelend, want ik mocht daardoor ook een tijdje niet hardlopen.’ Soms krijgt hij ook haatreacties vanwege zijn opvallende stijl van video’s maken, maar daardoor laat hij zich niet ontmoedigen.’Ik probeer daar dan creatief mee om te gaan. Laatst reageerde ik bijvoorbeeld in een video op een haatcomment waarin ik werd uitgescholden met een vreselijke ziekte. In de video trommelde ik mensen op om geld te doneren aan het KWF waardoor ik door die video alleen al 500 euro ophaalde voor de organisatie. Zo probeer ik die negativiteit om te zetten in positiviteit en dat gaat mij tot nu toe aardig goed af.’

Dit is een ingekorte versie van het interview met Jony Oosterbos, dat eerder verscheen in Runner’s World magazine. Wil je meer inspirerende lopers leren kennen? Neem dan een abonnement.

Volg je Runner's World al op Instagram, TikTok, Strava en Facebook?