Strava koopt hardloopapp Runna

Update: 17 april om 10:21

Strava neemt hardloopapp Runna over en breidt zo zijn scala aan sportdiensten verder uit. Wat betekent dat voor de gewone loper?

Strava koopt Runna

Donderdagochtend kondigde Strava groots aan dat het de populaire training- en hardloopapp Runna heeft overgenomen. Strava, bekend van het delen van hardlooprondjes, fietstochten en segmentrecords, investeert verder in zijn groei naar een alles-in-één app voor sporters. De voorwaarden van de overname zijn niet bekendgemaakt. Beide bedrijven geven aan dat Runna voorlopig als aparte app blijft bestaan. Het gaat dus nog even duren voordat gebruikers veranderingen zullen zien.

schema's op maat

Runna is een Britse app die sinds de lancering in 2021 snel populair werd. Gebruikers krijgen gepersonaliseerde hardloopschema's die zijn afgestemd op afstand, ervaring en trainingsfrequentie. Er zit geen coach aan de andere kant van de lijn, maar met een algoritme dat bepaalde trainingsprincipes volgt, wordt een gepersonaliseerd schema gegenereerd. Op die manier maakt de app schema's voor lopers op alle afstanden, die naar behoefte kunnen worden aangepast. Vooral voor beginners is de app razend populair, doordat de schema's eenvoudig toepasbaar zijn voor alle niveaus.

Wat als je de app al hebt?

In eerste instantie verandert er weinig. Bestaande gebruikers van Runna en Strava kunnen de diensten blijven gebruiken zoals ze gewend zijn. Op termijn is nauwere integratie wel te verwachten, zoals synchronisatie van trainingsschema’s in Strava of een gecombineerd abonnement. Op dit moment kost Runna in Nederland €19,99 per maand of €119.99 voor een jaarabonnement. Bij Strava betaal je €10.99 per maand of €69.99 als je in één keer voor het hele jaar betaalt. Voor beide apps ben je dus al snel 190 euro op jaarbasis kwijt.

'Samen sneller innoveren'

In een gezamenlijke verklaring lieten Runna en Strava weten dat ze 'samen sneller kunnen innoveren'. Strava-CEO Michael Martin zei daarover: ‘Strava had eerder al statische trainingsplannen voor lopers, maar in de praktijk werden die nauwelijks gebruikt. We realiseerden ons dat veel gebruikers behoefte hebben aan begeleiding – en dat betekent in de praktijk trainingsschema's voor hardlopers.’ Het team van Runna letg de nadruk op het gebruiksgemak voor de hardloper: ‘Een gebruiker wil gewoon weten wat hij vandaag moet lopen – dat zit in Runna. Daarna zoekt hij een route – dat zit in Strava. Vervolgens live coaching – weer Runna. En dan opname van de training – dat kan Strava weer beter. Nu moet de gebruiker nog steeds schakelen tussen apps.’

Waar gaat het heen?

De overname past in een bredere ontwikkeling bij Strava. Waar het platform ooit begon als een soort Facebook voor sporters waar je elkaars rondjes kon bekijken, kudos kon geven voor iemands rondje en de strijd met anderen aan kon gaan om segmenten, bouwt het de laatste jaren gestaag aan een alles-in-één app voor sporters. Er worden analyses, routeplanners, trainingslogboeken en sinds 2024 ook AI-feedback ('Athlete Intelligence') aangeboden. Die AI-coach werd lauw ontvangen: gebruikers vonden de tips vaak generiek of niet relevant. De overname van Runna lijkt een poging om het coaching aspect van het platform verder uit te breiden.

Tegelijk zoekt Strava naar een houdbaar verdienmodel. Het grootste deel van de functionaliteit zit achter een betaalmuur, en de druk op gebruikers om te upgraden naar Premium is de afgelopen jaren toegenomen. Terwijl een grote schare trouwe gebruikers van het platform Strava voornamelijk gebruikt om andere sporters te volgen, probeert Strava er meer en meer een betaalde alles-in-een-app van te maken. Of Strava erin slaagt om beide groepen bij zich te houden moet de toekomst uitwijzen.

Volg je Runner's World al op InstagramTikTokStrava en Facebook?