Heb jij ook GPS-issues sinds 1 januari?

Sinds de jaarwisseling geven verschillende Garmin, Polar, Coros en Suunto horloges de routes soms niet helemaal goed weer. Zo los je dat op.

© Strava Mari Durieux

GPS-Mari.png

Je hebt je gebruikelijke rondje gelopen, maar op Strava is het net alsof je dwars door het water liep – of veel harder dan anders. Herkenbaar?

Sinds 1 januari 2021 komt het vaker voor, omdat alle horloges met een specifieke chip van Sony last hebben van een verouderd CPE-bestand (Connected Predictive Ephemeris). In gewone mensentaal: het bestand dat je horloge influistert waar hij de satellieten waarschijnlijk kan vinden, is op 1 januari niet automatisch bijgewerkt. Het duurt daarom langer voordat je horloge een betrouwbaar GPS-signaal vindt (en slaat-ie in de tussentijd een beetje aan het gokken). Door het CPE-bestand te updaten, los je het op.

Garmin heeft inmiddels een officieel statement uitgebracht, met de oplossing:

Please be aware that we are aware of the serious GPS issue that 2021 has brought upon the Fenix 6 series watches and we are investigating reports. The issue seems to be impacting not only Garmin but some of our competitors too.

On your watch, if you go to System > About and CPE shows Expired, please give 5 full minutes outdoors with no movement to see if your CPE file will update for you. even if this doesn't fix the CPE you should allow the watch to GPS soak to receive a full satellite fix. This means to wait for an additional 2-5 minutes after the device reads GPS ready.

We hope to have this issue resolved as quickly as possible and this issue is our #1 highest priority.

Als het goed is komt er voor andere merken een soortgelijke oplossing.

Het probleem, dat zich bij veel mensen openbaart op Strava, is dus geen probleem van Strava zelf, maar van het horloge dat er aan koppelt. Hou je toch problemen met de weergave van je duurloop op Strava, ga dan naar deze hulppagina.

Bronnen:
- DC Rainmaker
- Mighty Gadget