De nieuwe adidas ULTRABOOST 21 is een veelzijdige schoen
Wij spraken exclusief met Sam Handy, Vice President Design over de totstandkoming van het nieuwe model.
De adidas ULTRABOOST kunnen we gerust een iconisch model noemen. Het BOOST foam-materiaal dat nog steeds in de middenzool wordt verwerkt, was een van de trendsetters op het gebied van energieteruggave. Sinds de eerste introductie is wereldwijd een grote groep lopers fan van deze schoen. Zij kunnen binnenkort hun hart ophalen met de lancering van de nieuwe ULTRABOOST 21. We spraken exclusief met Sam Handy, Vice President Design over de totstandkoming van het nieuwe model.
Wat is het uitgangspunt geweest voor deze update?
‘Zoals bij iedere Ultraboost en andere schoenen die we ontwerpen is dat de feedback vanuit onze running community. We luisteren zo goed mogelijk naar de grote groep lopers die fan is van onze schoenen. Hun meest uitgesproken wens is de basis voor het ontwerp. In het geval van de Ultraboost was dat de schoen iets snappier of springeriger mocht worden, in feite een versterking van het Boost gevoel. Wat we ook zouden doen, het comfort van de schoen mocht er niet op achteruit gaan. Dat stond voor de lopers als een paal boven water.’
Hoe heeft het ontwerpteam deze vertaalslag gemaakt?
‘We hebben een nieuw torsiesysteem ontwikkeld dat we Linear Energy Push (LEP) noemen. Het is een verstevigend element dat in de middenzool is verwerkt. Qua vorm lijkt het op een stemvork. De twee uiteindes zijn langer dan in het vorige torsiesysteem en lopen verder door naar de voorvoet. Dit geeft 25% meer stijfheid in de voorkant van de schoen, wat het snappier gevoel bevordert. Daarnaast is 6% meer Boost-materiaal in de middenzool verwerkt. Zo behoudt de schoen zijn demping en comfort. Alle Boost modellen kun je herkennen aan een opvallende hielkap aan de buitenkant van de schoen. De Ultraboost 21 heeft een minder hoge hielkap maar hij loopt iets verder door in de middenzool. Je hiel zit als het ware omsloten door Boost-materiaal.’
Hadden jullie bij het ontwerpen een specifieke doelgroep voor ogen?
‘Je koopt geen Ultraboost om snelle tijden te lopen. Daarvoor hebben we binnen de adidas collectie andere en lichtere modellen. Bij de Ultraboost draait het om demping en comfort tijdens je lange duurloop of rustige trainingen. Het torsiesysteem dat de schoen stijver maakt zal midvoet- en voorvoetlanders aanspreken. Zoals je ziet heeft de schoen een afgeronde hiel. Daar hebben vooral haklanders profijt van. Deze Ultrabooast is een schoen die de meeste looppatronen aankan. In die zin is hij veelzijdiger geworden. En ook een complexe schoen, al zou je dat van de buitenkant niet zeggen. We hebben honderden prototypes gemaakt om alle elementen in de schoen in de juiste balans te krijgen, wat vaak millimeterwerk is. Het LEP-torsiesysteem iets naar voren of naar achteren levert een andere loopervaring op. Voor ons ontwerpers was het een grote uitdaging om de energie die vrijkomt bij het lopen in goede banen te leiden. Je zou kunnen zeggen, het is maar een schoen. Wij zien het als een compleet systeem dat je zo goed mogelijk ondersteunt bij het hardlopen. Zodat jij als loper dat zorgeloos kunt doen.’
Is het bovenwerk ook veranderd?
‘Inderdaad en daar zit de grootste verandering. Het materiaal dat we hebben gebruikt heet Primeblue en bestaat voor minimaal 50% uit Parley plastic. Dit is plastic afval dat uit de oceaan en kuststreken is gehaald. In 2015 heeft adidas zich gecommitteerd om een duurzaam sportmerk te worden. Aangezien de Ultraboost het meest verkochte model is, zal het gebruik van Parley materiaal een enorme impact hebben op het terugdringen van de plastic afvalberg.’
adidas ULTRABOOST 21 Kopen
De adidas ULTRABOOST 21 is vanaf 4 februari verkrijgbaar. Een review verschijnt binnenkort in ons magazine.