Review: ASICS Metaspeed Sky+
RW's Ramiro testte de nieuwste schoenen van ASICS.
© Ramiro Ameneiro

Vorig jaar april lanceerde ASICS zijn eerste schoenen met carbon, de Metaspeed Sky en Edge. Tijdens het META : Time : Trials event in Málaga op 23 april werden de nieuwe versies geïntroduceerd. Na het uitbrengen van de eerste versie heeft ASICS veel data verzameld van topatleten die op de schoenen liepen. Al deze input is gebruikt om de modellen aan te passen, om zo tot nog betere schoenen te komen.
Grootste wijzigingen
Op grond van de verzamelde data keek ASICS naar twee zaken met betrekking tot de middenzool: de dikte van het foam en de plaats van de carbonplaat. Meer foam geeft hardlopers meer veerkracht, ongeacht hun loopstijl. Want ASICS gaat uit van twee loopstijlen wanneer lopers hun snelheid willen vergroten: hogere cadans of langere passen. De twee verschillende loopstijlen eisen een andere plaatsing van de carbonplaat. Dit is terug te vinden in de twee beschikbare varianten van de Metaspeed: Sky+ en Edge+. We zetten de grootste verschillen tussen beide modellen op een rijtje.
De middenzool
De Metaspeed Sky+ is voor lopers die versnellen met een langere pas. Ten opzichte van het eerste model heeft de middenzool vier procent meer FlyteFoam Blast Turbo foam gekregen. De carbonplaat is dichter onder de voet plaats. Hier is voor gekozen omdat dit type loper meer kracht uitoefent bij de landing. Meer foam tussen de carbonplaat en de grond betekent dat de middenzool meer compressie aankan om bij de afzet sterker terug te veren. De teensprong (de hoogte van de neus van de schoen ten opzichte van de grond) is hoger dan in het eerste model. Het heeft ook een minder scherpe ronde vorm.
Lopers die versnellen door een hogere cadans komen het beste uit de voeten op de Metaspeed Edge+. In deze middenzool is zestien procent meer FlyteFoam Blast Turbo foam verwerkt. De carbonplaat is een stuk lager geplaatst, dichter bij de grond. Dit zorgt ervoor dat voortstuwing van de voet na het landen sneller verloopt. De zeer scherpe teensprong helpt hier ook nog eens flink bij.
De review gaat verder onder de afbeeldingen.
Het bovenwerk
Beide modellen hebben hetzelfde, nieuwe bovenwerk. Dat is nog lichter en steviger dan bij het eerste model. De veters zijn ook nieuw. Ze zijn rafelig ontworpen, alsof ze een soort weerhaakjes hebben. Dit zorgt ervoor dat als ze eenmaal gestrikt zijn, de knoop onder druk van het lopen niet of nauwelijks gaat rekken. Zo blijft je voet onder alle omstandigheden optimaal vastgezet in de schoen.
ASICS beweert op basis van allerlei testen, feedback en data dat beide modellen de loopefficiency met twee procent verbetert.
Hoe lopen ze?
Wij gingen op pad met de Metaspeed Sky+. De eerste aangename verrassing was dat de schoen veel stabieler is dan zijn voorganger. Dit vonden we zeer opvallend te noemen omdat de stack (de hoogte de middenzool bij de voorvoet en hiel) hoger is geworden. De vorige stack was 33mm bij de hiel, 28mm bij de voorvoet. De stack is 6mm hoger geworden. Meestal betekent meer superzacht foam meer gewiebel bij de landing. Vooral bij het landen op de hak, wat het grootste bezwaar was bij het vorige model. Bij zachte schoenen, zoals de Metaspeed, is een haklanding maar al te vaak een sta-in-de-weg. Deze versie heeft dat totaal niet. Het is duidelijk te merken dat de andere positie van de carbonplaat een overduidelijke verbetering is.
De pasvorm
De pasvorm blijft strak, daar is het een wedstrijdschoen voor. Het bovenwerk van het vorige model voelde smal aan, deze versie lijkt iets breder te zijn en de voet meer ruimte te geven. De gekartelde veters zijn een uitkomst om de schoenen goed strak te strikken zonder dat de veters gaan lubberen. Het lawaai dat je bij iedere landing maakt is onveranderd, zo geluidloos mogelijk je tegenstander inhalen zit er dus niet in.
Onze conclusie
Deze update maakt de Metaspeed ook aantrekkelijk voor lopers die (helaas) minder snelle hardloopgenen hebben. De meest positieve verandering aan de schoen is de toegenomen stabiliteit, zelfs bij lagere snelheden. Wat is gebleven, en waar we blij mee zijn, is de lagere impact op de kuiten en achillespezen bij een hoger tempo. Dat is voor een groot deel te danken aan iets meer foam in de middenzool. Vier procent lijkt niet veel maar het effect is groter dan verwacht. Het enige nadeel blijft het hoge prijskaartje.
Specifieke info
- Categorie: wedstrijd
- Gewicht unisex: 205 gram
- Materiaal middenzool: FlyteFoam Blast Turbo met carbonplaat
- Drop: 5mm (stack: 39mm hiel, 34mm voorvoet)
- Prijs: € 250 (verkrijgbaar vanaf 14 juni)
Wil je verzekerd zijn van een paar? Meld je dan alvast aan bij ASICS.