Prestatiegerichte sportcultuur weerhoudt veel Nederlanders van sporten
Uit een onderzoek blijkt dat 40 procent van de Nederlanders niet bewegen, omdat ze zich te veel schamen om naar de sportschool te gaan.
Sporten - en dan met name hardlopen - is fantastisch en kunnen we iedereen aanraden. Toch weerhoudt de prestatiegerichte sportcultuur veel Nederlanders om te bewegen. En dat is doodzonde! Daarom zet ASICS zich deze World Mental Health Day in om een andere definitie te geven aan 'personal best'. Dit persoonlijke record focust zich op het gevoel dat sporten je geeft, en niet op het getal.
Onzekerheid tijdens het sporten
Uit een recent onderzoek door OnePoll blijkt dat 40 procent van de Nederlanders niet bewegen, omdat ze zich te veel schamen om naar de sportschool te gaan. Dit komt doordat ze het gevoel hebben niet te passen in het plaatje van de 'typische' sporter. Bijna de helft van de respondenten zou dan ook graag meer zelfvertrouwen willen hebben om te gaan sporten, maar social media helpt daar niet bepaald aan mee. Ruim een op de drie ondervraagden zegt dat de sportcontent op social media hen een gevoel van falen geeft voordat ze überhaupt aan een workout beginnen. En dat terwijl sporten voor iedereen is! Elk lichaam is namelijk een loperslichaam!
De kracht van sporten
Het gegeven dat zoveel mensen zich onzeker voelen om te gaan sporten, is doodzonde. Sporten geeft tenslotte juist een boost aan zelfvertrouwen, maar het zorgt er ook voor dat je zowel fysiek als mentaal lekkerder in je vel gaat zitten. Driekwart van de respondenten is zich bewust van de voordelen van lichaamsbeweging op de mentale gezondheid, maar dit is nog niet voor iedereen voldoende om te gaan sporten. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat meer dan de helft van de mensen zelf een psychisch probleem heeft gehad of anderen kent die dat hebben, maar dat dit alsnog niet genoeg motivatie is om te gaan sporten. ASICS hoopt hier verandering in te brengen.
De focus op gevoel en niet op het getal
Alhoewel alle hardloopgadgets een leuke toevoeging zijn voor je training, draait het uiteindelijk om het gevoel wat sporten je geeft. Met 'New Personal Best' pleit ASICS om te bewegen voor het positieve gevoel dat het je geeft, in plaats van het fysieke plaatje. ASICS maakte daarom samen met documentairefotograaf Sophie Ebrard een portretreeks waarbij het niet gaat om statistieken, getallen of sporttijden die verbeterd moeten worden, maar hoe lichaamsbeweging ons laat voelen. Ze fotografeerde onder andere chef’s Special zanger Joshua Nolet, actrice en presentatrice Moïse Trustfull en filmmaker en actrice Hanna Verboom.
Draag een steentje bij
Wil jij een steentje bijdragen? Iedereen kan meedoen aan het New Personal Best initiatief. Maak een foto tijdens het hardlopen - of van een andere fysieke bezigheid - en deel het op social media met de hashtag #NewPersonalBest. Voor elke foto die tussen 10 oktober en 10 december 2023 wordt gedeeld op social media met #NewPersonalBest doneert ASICS €5,- aan MIND Us. Dit is een stichting die zich inzet voor het verbeteren van de mentale gezondheid voor jongeren. Laten we op die manier het hardloopvirus verspreiden!
Volg je Runner's World al op Facebook en Instagram?