Runfluencers Monique en Emiel proberen het goede voorbeeld te geven

Update: 17 maart om 13:07

We spraken hen voor het coverinterview over hun bestaan als hardloper en influencer

© Casper Rila

Artikel lead2 (1).jpg

Op de cover van de nieuwste Runner's World prijken deze maand Monique van der Velde en Emiel Berghout. Twee hardlopers die ook erg actief zijn op social media. Wat motiveert deze voorlopers binnen de hardloopcommunity? Wij spraken deze twee runfluencers.

'Hoewel hij nog een halve marathon moest lopen, was zijn dag al geslaagd'

Toen Emiel Berghout onlangs een halve marathon liep in Gouda, kwam er kort voor de start een vader met zijn zoontje en dochtertje op hem afstappen. Het bleken alle drie trouwe kijkers te zijn van Emiels hardloopvlogs op YouTube. Het jongetje was gek van hardlopen, het meisje vooral fan van huiskat Smurl die regelmatig een ludiek bijrolletje heeft in de video’s en hun vader vond het allebei leuk. Zo was kijken naar de vlogs uitgegroeid tot een familieritueeltje, en Emiel zelf tot schermheld van de kinderen, die in Gouda opeens in levende lijve voor hun neus stond. Hoewel de Rotterdamse atleet op dat moment nog een halve marathon moest lopen, was zijn dag al geslaagd.

Op de foto in het startvak

Emiel, die in 2020 pas op 31-jarige leeftijd begon met lopen en twee jaar later besloot over zijn sport te gaan vloggen, is een betrekkelijk nieuw gezicht in de community van runfluencers - hardlopers die hun ervaringen, trainingen en/of wedstrijden delen op social media en soms wel tienduizenden volgers aan zich weten te binden. Ze zijn een bron van inspiratie voor vele (beginnende) lopers en bovendien een niet te onderschatten factor in de huidige running boom. Monique van de Velde, die op Instagram actief is onder @runningwithmo, kan erover meepraten. Haar account groeide de afgelopen jaren als kool, tot bijna 75.000 volgers. Ze kan - net als Emiel - nog prima ongestoord over straat, maar wordt vooral bij hardloopwedstrijden regelmatig herkend. Het gebeurde zelfs eens in het startvak voor de marathon van Berlijn, waar nota bene een Duitse loper op haar afstapte en zei dat hij dolgraag op de foto wilde met ‘Running with Mo’.

Voorlopers

Emiel en Monique zitten deze ochtend samen aan tafel in een Gouds café, als twee voorlopers binnen de hardloopcommunity op social media. Tot vandaag kenden ze elkaar niet persoonlijk, al hebben ze de nodige overeenkomsten. Niet alleen hebben ze beide online tienduizenden volgers aan zich weten te binden, maar lopen ze allebei op hoog niveau hard. Monique was op de Nederlandse marathonranglijst (vrouwen) van 2024 terug te vinden op de 43e plaats met 2:55.04, terwijl Emiel dankzij zijn tijd van 2:20.15 in Valencia bij de mannen zelfs de 17e plek haalde, waarmee hij tot de subtop van Nederland behoort.

Hardlopen heeft op die manier voor beiden een prominente plek in hun leven, al verschillen ze in de wijze waarop ze daar online content over maken. Voor Monique begon haar leven als runfluencer niet alleen met Instagram, maar ook met een blog. Nadat ze in 2016 voor het eerst een halve marathon had gelopen, kreeg ze volop vragen van mensen om haar heen over hardlopen: hoe start je met trainen, welke kleding kies je, wat eet je voor een wedstrijd? Naast hardlopen hield ze van het maken van websites, dus besloot ze er een te maken waarop ze antwoord kon geven op die loopvragen. “In het begin had ik misschien vijf lezers”, zegt ze glimlachend. “Totdat ik in de hele fitgirl-hype van toen terechtkwam. Mijn blogs en Instagram-foto’s werden rond 2017 ineens een eerste uitlaatklep, al merkte ik steeds meer dat ik met mijn posts mensen kon helpen of inspireren.”

Je leest nu een deel van het coverinterview. Het complete interview is te vinden in de nieuwste Runner's World.

Volg je Runner's World al op Instagram en Facebook?